Strengere wetgeving deurverkoop en telemarketing

77
Wetgeving deurverkoop en telemarketing
⏰ Leestijd: 2 minuten

Demissionair minister Micky Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat kondigde aan dat er strengere wetgeving komt voor deurverkoop en telemarketing. Het hoofddoel van deze maatregelen is het beschermen van consumenten tegen misleidende verkooppraktijken.

Minister en ACM willen al langer striktere maatregelen

Er is al geruime tijd druk vanuit de minister en de Autoriteit Consument en Markt (ACM) om strengere regelgeving omtrent deurverkoop en telemarketing te realiseren. De ACM heeft al eerder gewaarschuwd. Deurverkopers maken regelmatig gebruik van misleiding en vertonen soms agressief gedrag. Zo noemen ze bijvoorbeeld een prijs waar niet alle kosten bij inbegrepen zijn, waardoor de totaalprijs veel hoger is dan verwacht of doen de deurverkopers zich voor als ACM-medewerkers.

Europese Beperkingen op Algeheel Verbod van Deurverkoop

Een totaalverbod op deurverkoop is niet mogelijk vanwege Europese regelgeving met betrekking tot de vrije markt. De minister van Economische Zaken en Klimaat heeft wel bij de Europese Commissie aangedrongen op strengere maatregelen voor deurverkoop, tot nu toe zonder succes.

Telemarketing

Ook telemarketing vormt een aanzienlijk probleem. Maar liefst 80% van de consumenten wordt weleens lastiggevallen door telemarketeers. Energieleveranciers zijn verantwoordelijk voor het grootste deel van deze ongewenste telefoontjes, gevolgd door loterijen en goede doelen.

Energiecontracten

Met name ouderen en kwetsbare mensen zijn vaak het doelwit om een nieuw energiecontract af te sluiten, maar dit leidt helaas meestal niet tot het beste resultaat. Telefonisch of aan de deur krijgt men zelden het beste aanbod. Verkopers proberen consumenten over te halen voor zo veel mogelijk geld energiecontracten af te sluiten.

Energiecontracten zijn ingewikkeld en er zitten langdurige verplichtingen aan vast. Vandaar dat consumenten de tijd moeten hebben om te beslissen voor welk energiecontract ze kiezen. Het is bovendien van belang dat ze goed voorgelicht worden.

Nieuwe regels voor telemarketing en deurverkoop

Voor telemarketing geldt nu dat bedrijven alleen mensen mogen bellen die daar expliciet toestemming voor hebben gegeven. Volgens de huidige wetgeving mogen telemarketeers ook mensen bellen die in de afgelopen drie jaar klant zijn geweest bij een bedrijf. Dit is nu niet langer toegestaan.

Bij deurverkoop geldt voortaan een bedenktijd van drie dagen. Na deze periode gaat een herroepingstermijn van veertien dagen in, nadat de consument opnieuw heeft ingestemd.