De stikstofcrisis zorgt niet alleen in de agrarische sector en bij bouwbedrijven voor problemen en onbegrip, maar de problemen gaan verder dan deze sectoren.
Banen op het spel
Omdat de oplossing voor de stikstofcrisis lang op zich laat wachten, liggen tal van projecten stil. Volgens de bouwers komen daardoor 27 duizend banen op het spel te staan. Toeleveranciers zijn bijvoorbeeld ook afhankelijk van bouwprojecten.
Stikstof meldpunt
MKB-Nederland en VNO-NCW hebben in september een meldpunt geopend waar ondernemers kunnen aangeven hoe hun bedrijf wordt geraakt door het stilleggen van duizenden projecten als gevolg van de stikstofproblematiek. In de afgelopen periode hebben zich al 200 bedrijven gemeld. Het gaat daarbij om bouwers, maar ook om ingenieursbureaus en onderaannemers.
Binnenvaartschippers en transportsector
Daarnaast dreigen er ook problemen voor binnenvaartschippers. Kees Broere, een binnenvaartschipper die zand vervoert, vertelt: ”Deze problemen moeten niet te lang duren. Begin van het jaar was het zo druk dat we ons afvroegen hoe we het allemaal voor elkaar moesten krijgen. Zand is een van de belangrijkste grondstoffen voor de bouw. Iets anders dan zand vervoeren is geen optie, daarvoor is het schip niet geschikt.”
Transporteurs ondervinden ook hinder. Een woordvoerder van Transport en Logistiek Nederland meldt: ”Ongeveer 30 procent van alle transport in Nederland heeft te maken met de bouw. En dan gaat het alleen nog maar om het afleveren van bouwmaterialen. Daarbij komt nog dat deze vervoerders bij het uit- of afstellen van infrastructuurprojecten zoals een wegverbreding dubbel worden geraakt. ”Eerst omdat de bouw of verbreding van de weg niet doorgaat. En het feit dat die weg niet verbreed wordt, betekent vervolgens dat vervoerders ook nog meer in de file staan”, zegt de woordvoerder.