Klant & Keijzer: In gesprek met Roel Keijzer en Frank Keijzer
Frank Keijzer (38) is eigenaar van dakbedekkersbedrijf Kewodak in Alphen aan de Rijn. Deze onderneming is in 1984 opgericht door zijn vader. Zeven jaar geleden nam Frank het stokje over.
Hoe zijn jullie met elkaar in contact gekomen?
Frank: Roel is mijn neef, dus we kenden elkaar al langer. Toen ik het bedrijf net van mijn vader had overgenomen, was het vizier voor mijn gevoel nog niet genoeg op de toekomst gericht. Ik had nieuwe ideeën en daar hoorde een vooruitstrevende accountant bij. Roel zat op dezelfde lijn en we besloten om een zakelijke relatie aan te gaan.
Roel: Onze vaders zijn broers van elkaar dus voordat we zakelijk met elkaar in zee gingen, hadden we een familieband. Toch spraken we elkaar niet heel vaak. Zijn vader gaf de tip dat ik maar eens met Frank moest gaan praten omdat het met de boekhouder toentertijd niet lekker liep. Na een eerste gesprek ben ik eigenlijk gewoon aan de gang gegaan. Ik heb mij in het begin vooral beziggehouden met de begeleiding van de bedrijfsovername. Vanaf daar
ging alles vanzelf.
Hoe lang is Frank al klant bij Lekkerkerker & Keijzer?
Roel: Volgens mij was het eerste zakelijke contact eind 2010. Toen ben ik ook ongeveer begonnen met mijn werkzaamheden voor Kewodak. Dus zo’n zes jaar.
Frank: We gaan volgens mij nu het zevende jaar in. Dus bijna vanaf het begin sinds ik Kewodak van mijn vader heb overgenomen.
Hadden jullie wel direct een klik?
Frank: Jazeker, Roel is net als ikzelf constant op zoek naar vernieuwingen. Dat had mijn bedrijf voortdurend nodig. Als onderneming moeten we immers met onze tijd meegaan en kijken hoe we effectiever kunnen werken en beter kunnen inspelen op ontwikkelingen zoals duurzaamheid. Daarnaast houd ik van mensen die mij kunnen inspireren en op dezelfde golflengte meedenken. Roel is daar eentje van.
Roel: Ja hoor, Frank is vrij direct dus dat is makkelijk werken. Het is écht een goede ondernemer en dat waardeer ik aan hem. Hij heeft wel een aantal moeilijke beslissingen moeten nemen hetgeen getuigt van moed. Zoals de bouw van het spiksplinternieuwe
bedrijfspand.
Voor welke diensten komt Frank bij jullie?
Roel: Vanaf het begin samenstellen van de jaarrekening en ik gaf regelmatig advies op allerlei gebied. Op een gegeven moment hebben wij ook de loonadministratie volledig opgepakt. De hele boekhouding en aangifte omzetbelasting doet Frank zelf. Regelmatig stemmen we met elkaar de resultaten af.
Frank: Wij doen de administratie en de belasting voornamelijk zelf omdat we zo 24 uur per dag zicht hebben op de boekhouding. Dat brengt rust in het bedrijf. Roel controleert alles wat we invullen en opsturen per kwartaal. Bijvoorbeeld naar de Kamer van Koophandel of de Belastingdienst. Ook voorziet Lekkerkerker & Keijzer ons regelmatig van advies, denk
bij het aanvragen van subsidies. Hij behoedt ons vooral voor het maken van fouten en dat ontzorgt.
Zijn er nog specifieke dingen waar je op moet letten bij een dakbedekkingsbedrijf?
Roel: Kewodak is een bouwgerelateerde onderneming, daar zitten best veel risico’s aan. Het gaat vaak om grote opdrachten met risico’s zoals het debiteurenrisico. Als een opdrachtgever niet betaalt, dan heb je een probleem. Het zit hem dus vooral in vooruit denken. Een ander voorbeeld is de afhankelijkheid van het weer. Een slechte winter kan je heel veel geld kosten. Dat moet je wel kunnen opvangen, qua liquiditeit.
Frank: Er zijn nu een hoop vraagtekens door de afschaffing van de VAR. We werken namelijk in projecten waardoor dit een relevant issue is. Roel heeft gelukkig die kennis in huis waarmee hij ons kan helpen om de beste keuze te maken.
Wat vinden jullie de sterke kanten van elkaars bedrijf?
Roel: Het bedrijf van Frank is heel innovatief. Hij profileert zichzelf goed door gebruik te maken van social media en reclame. Dat is bewonderingswaardig. Frank denkt verder dan
alleen een dakje leggen en dat heb je nodig, vooral in deze branche.
Frank: De korte lijnen. Ik krijg niet eerst een secretaresse aan de lijn die mij na twintig minuten doorverbindt. Met deze manier van communiceren, heb je ook heel snel een antwoord op je vraag. Ook denkt Lekkerkerker & Keijzer oplossingsgericht. Als
ik een vraag bij ze neerleg, krijg ik altijd een oplossing terug. En dat werkt fijn.
Zijn er nog verbeterpunten aan elkaars bedrijf?
Frank: Hele concrete verbeterpunten heb ik niet. We houden elkaar scherp en op de hoogte van de veranderingen in mijn vakgebied. Ik wil alleen maar aanraden om dit niveau vooral
vast te houden.
Roel: Wat een lastige vraag. De bouwbranche is een risicovolle bedrijfstak, dus je moet alert blijven. Gelukkig is Frank lekker innovatief bezig. Mijn advies aan hem is dus vooral om dat vol te houden en niet in slaap te vallen. Maar dat gaat zeker lukken in het nieuwe bedrijfspand.