Meer dan de helft van Nederlandse mkb’ers ziet digitalisering als essentiële voorwaarde voor de groei van hun onderneming. Het belang van digitalisering wordt vooral onderschreven door ondernemers in de sector informatie en communicatie, met 83 procent, gevolgd door de zakelijke dienstverlening met 78 procent.
Weinig kennis van digitale ontwikkelingen
Uit het recente onderzoek, waar meer dan duizend ondernemers aan hebben deelgenomen, blijkt dat slechts de helft van Nederlandse mkb-ondernemers weet hoe digitale toepassingen kunnen worden benut voor groei. Uit het onderzoek blijkt ook dat er een duidelijk verband is tussen de kennis van digitalisering en de mate waarin ondernemers in een branche deze noodzakelijk vinden voor groei. Van de vijf branches (bouw, informatie en communicatie, retail, transport en logistiek en de zakelijke dienstverlening) blijkt dat de ondernemers in de bouw met 56 procent de minste kennis hebben van digitale ontwikkelingen.
Online boekhouden en cybersecurity-software
Toepassingen voor bedrijfsvoering, zoals online boekhouden en cybersecurity-software, blijken het meest populair te zijn. Zo’n 63 procent van de ondernemers gaf aan daar gebruik van te maken. Ook tools voor online marketing (54 procent) en klantcommunicatie met 44 procent worden regelmatig ingezet.