Interview met Drs. Robbert R. Kermani | CEO Mijn Dierenkliniek | Robbert rijdt sinds april 2018 een Tesla Model X, 100D
Hoe is het met Mijn Dierenkliniek?
Robbert: “Nou het gaat heel goed. Ik heb een nieuwe kliniek overgenomen in Leidschendam. Er zijn nu in totaal vijf vestigingen. Ik ben dus druk bezig met uitbreiden en ben achter de schermen zelfs alweer bezig met gesprekken over een zesde vestiging. Maar dat is nog heel pril, dus daar kan ik nog niet zoveel over vertellen…”
Sta je nog weleens te opereren?
“Nee, vrij weinig. Ik ben nu echt meer aan het aansturen. Opereren, daar heb ik het te druk voor. Ik heb eenentwintig mensen in dienst, dat goed managen kost veel tijd.”
Je rijdt een Tesla, Model X. Hoe bevalt de auto?
“Hij is heel erg groot, dat wilde ik graag. Verder zit de auto vol met allerlei moderne snufjes en er zit een mega groot touchscreen in. Daarnaast kan hij extreem snel accelereren, hij heeft een enorm vermogen: 500pk. Hij trekt bij het stoplicht elke Porsche eruit. (Lachend) Dat vind ik wel lekker.”
Je had het over een enorm touchscreen, wat kun je daar dan allemaal mee?
“Door dat grote touchscreen heb je een enorm navigatiesysteem. Ik gebruik hem ook altijd splitlevel, onderin heb je dan je multimedia, dan kan je bijvoorbeeld Spotify luisteren, de auto heeft namelijk zijn eigen Spotify account. Verder kun je met het touchscreen de deuren bedienen. En de deuren zijn eigenlijk wel de meest sexy optie op die auto: het zijn ‘vleugeldeuren.’ Dat is zo gaaf. Dat is wel echt een beetje een jongensdroom. Als ik de kinderen naar school en de opvang breng, dan kijkt ook iedereen. Dan gaan die deuren open, dat trekt wel bekijks.”
Wat is de radius van de auto als de accu opgeladen is?
“Tussen de 4-450 km. Best aardig dus. Je moet tussentijds laden en door heel Europa zijn ‘superchargers’. Als je dan bijvoorbeeld een ritje naar Parijs intypt in de navigatie, leidt de Tesla je langs de superchargers die je nodig hebt voor die rit. Een supercharger betekent dat je in 15-20 minuten een volle accu hebt en het opladen is gratis. Er zijn er ook een paar in Amsterdam, Breukelen, er komt er een in Leiden… Thuis heb ik een wallconnector aan mijn huis laten installeren. Daarnaast heb ik van de zomer zonnepanelen laten installeren, dus nu rijd ik helemaal gratis. Ik ben heus ook wel een beetje bezig met het milieu (lacht).”
Wat voor auto reed je hiervoor?
“Een BMW 520 touring.”
Waarom koos je nu voor een Tesla?
“Een vriend belde me op en zei; ‘Ik heb een Tesla gekocht, ga eens een proefrit maken. Zo’n auto is echt iets voor jou.’ Dat heb ik gedaan en ik was meteen verkocht. Hij rijdt zo lekker.”
Ook vergeleken met je BMW?
“Ja, maar je merkt wel aan de afwerking dat BMW meer ervaring daarin heeft. Tesla is een nieuw merk en Amerikaans. Een BMW geeft wel een luxer gevoel qua interieur. Dus als ik een minpunt moet bedenken: BMW geeft aan de binnenkant van de auto een luxer gevoel dan de Tesla. En daarnaast, je hebt geen geluid. De Tesla is 100% elektrisch, dus je hoort niks. Dat mis ik wel een beetje: het geluid van de motor als je optrekt.”
Is dit nou je droomauto?
“Nou… nee, hij komt wel heel dicht in de buurt. Mijn droombak is een Range Rover Vogue. Maar die vond ik toch te duur worden.”
Had je van tevoren verwachtingen waar de auto wel of niet aan voldoet?
“Nee… Ik wilde een grote auto, modern en zelfrijdend. De zelfrijdende functie is heel gaaf. De autopilot is uitgeschakeld, want dat mag nog niet in Nederland. Hij heeft wel ‘autosteer’, dat is ook een zelfrijdende functie waarbij de auto op de snelweg bijvoorbeeld zelf rijdt. Hij remt af op de voorganger en hij verwisselt ook van baan.”
Naar wat voor garage moet je als je auto stukgaat?
“Dat is wel het grootste nadeel van Tesla. Ik heb een klein ongelukje in de wasstraat gehad, waarbij mijn achterruit en mijn spoiler kapot zijn gegaan. Toen heeft hij een maand lang bij Tesla bodyshop gestaan. Omdat de spullen niet voorradig zijn. Dus als er iets aan kapot gaat, dan loop je risico dat je je auto lang kwijt bent. In mijn geval kreeg ik ook geen leenauto omdat ik mijn verzekering niet aan wilde spreken met oog op de bonus malus. De verzekering is €3000,- per jaar, dat tikt wel aan. Ik heb natuurlijk nog een auto, een Mini Cooper Countryman, dus zo konden we het oplossen. Minder mooie deuren, maar wel een nieuwe en die rijdt echt ook prima…”
Zit er nog een (belasting)voordeel aan het rijden van zo’n elektrische auto?
“Ik rijd hem zakelijk. Daardoor heb ik 4% bijtelling. Als je hem in 2018 hebt gekocht zoals ik, val je in de oude bijtellingsregeling. Dat betekent dat ik nog vijf jaar 4% bijtelling heb, in 2019 is tot € 50.000 4% bijtelling en alles erboven 20%. Dus ik val nog net in de gunstigste regeling.”